Woyzeckmaterial

En tvärkonstnärlig kollision baserad på Büchners klassiker.
Kärnfamilj, viagra sale hedersmord, livsglädje och uppkäftighet.
Woyzeckmaterial på Viirus är ingen klassiker. Knappast heller en kommande klassiker. Den är ett avtryck av en vilja. Här och nu. Allt är sagt. Allt är gjort. Allt är upplevt. Katten är död, skiten är kastad, insändarna skrivna. Vi vill bjuda dig på verklighet och gör ett uppriktigt försök till att berätta en historia. Försöket är dömt att misslyckas. Vi vet hur Woyzecks historia slutar, och vi tror oss veta hur vår egen historia kommer att sluta. Så vi kan lika bra fördriva tiden med stämsång, dans, humor och youtubeklipp. Det blir personligt, politiskt, groteskt och vackert.
Konstnär Teemu Mäki är känd för att inte rädas de mest extrema teman. I Viirus föreställning Woyzeckmaterial fortsätter han tillsammans med koreograf Arja Tiili i samma rättframma anda. Föreställningen tar fasta på maktstrukturer och hjälplöshet, gränser och övertramp.
PREMIÄR: 12.10.2012
Regi & manus: Teemu Mäki
Koreografi & regi: Arja Tiili
Scenografi & kostym: Lars Idman
Musikarrangemang: Iiro Ollila
Musikval: Teemu Mäki & Arja Tiili
Ljus: Ada Halonen
På scenen: Maria Ahlroth, Pelle Heikkilä, Viktor Idman, Eleni Pierides och Jenni Urpilainen.
Föreställningens längd är 2 h 15 min.
En samproduktion med Arja Tiili & Co /Intomieliset ry.
Biljetter 25/20/15 €
Viirus 09-440 224 eller viirus@viirus.fi
Recensioner:
HBL: “…något nytt, inte bara för Teater Viirus utan för hela den finlandssvenska teaterscenen.” läs mer
NY TID: “Det känns bra att bli slagen på käften. I alla fall får vi känna att vi lever. I alla fall tänker vi en stund.” läs mer
ÖN: ” …lyckat kraftprov av Viirus nya generation.” läs mer
Teemu Mäki och Arja Tiilis tankar om Woyzeckmaterial ( i början av processen)
Vad menar vi med woyzeck-fenomenet? Vi menar med det den typiska historien om en länge plågad person som till slut slår tillbaka, inte mot sin plågoande utan mot ett alternativt mål.
Büchner var förstås inte den första som kom på eller lade märke till detta fenomen men han var den som skrev ner det till ett manus så simpelt och effektiv att Woyzeck har blivit en grundkaraktär som kan jämföras med Hamlet eller Oidipus. Inte bara i teater utan i alla konstformer. Därför vill också vi göra Woyzeck och använda oss av de otaliga versioner, varianter och omskrivningar som baserats på Büchners grundtext inom olika konstformer.
Büchners Woyzeck-manus innehåller giftig kritik mot armén, den borgerliga kärnfamiljen och klassamhället. Büchner ser armén som en omänsklighetsmaskin men samtidigt som en miniatyr av klassamhället eller som en ofrivillig karikatyr. I Büchners historia är det skyddandet av kärnfamiljen som är skälet till att människor som Woyzeck drivs till att lydigt kämpa i ett uttråkande och motarbetande system.
Innehållet är förstås än i dag skarpt och vasst, men inte som sådant, utan Woyzeck måste uppdateras och klistras ihop med dagens samhälle. Komponenterna i Büchners manuskript måste ersättas med substitut som kan kopplas till nutid. Motsvarar dagens prekariat Büchners proletariat? Är dagens snuttjobbare Büchners legoknektar? Hurdana motsvarigheter har köpcentrens rampljus och den virtuella världen till den huvudgatstump och ölhallarna (Bierstube) som i Büchners historia representerar den allmänna platsens kärna, där människor antingen blir till något eller blir bortglömda? Vad finns det för likheter mellan kravallerna i London 2011 och den vanliga men hårt festande unga mannen Woyzeck som knivhugger sin älskade? Och är soldaterna som plågar fångar i Abu Ghraib i Irak och de vakter som på järnvägstorget i Helsingfors plågar de som fångats i ett hisschakt närmast släkt med Woyzecks sambo eller med Woyzecks förman?